این روزها اینستاگرام به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی دنیا و ایران تبدیل شده است؛ در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره این شبکه اجتماعی محبوب ارائه دهیم که شاید در هیچ کجا به آن ها اشاره نشده باشد، با ما همراه باشید.
به صورت ساده باید بیان داشت که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر و ویدئو محور بوده که در آن کاربر با اشتراک گذاشتن تصاویر و محتوا ویدئویی خود، سعی در ارائه اطلاعات یا آگاه ساختن مخاطب دارد. برخلاف فیسبوک و توییتر که متن محوریِ بیشتری دارند، اینستاگرام چنین نیست. همین قابلیت اینستاگرام موجب شد تا بتواند به محلی محبوب برای فعالان سیاسی، اقتصادی، کسب و کار، سرگرمی و برخی دیگر تبدیل شود و در واقع همه افراد بتوانند در آن اعلام حضور کنند.
درباره نحوه عملکرد اینستاگرام آن باید بیان داشت که اینستاگرام در دو حالت تحت وب و اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار میگیرد؛ بنابراین اگر بخواهیم از آن استفاده کنیم یا باید به سراغ اپ آن در گوگل پلی یا اپ استور برویم یا اینکه در سایت و با باز کردن مرورگر به وب سایت اینستاگرام مراجعه داشته باشیم.
در حال حاضر مالک اینستاگرام شرکت فیسبوک است که سالهای گذشته این شرکت را خریداری کرد و به لیست شرکت های دیگر خود اضافه کرد. اگرچه مالک اینستاگرام فیسبوک بوده، اما خالق این اپلیکیشن افرادی با نام های کوین سیستروم و مایک کرایگر بودند که با خلق این اپ، دنیای مجازی را متحول کردند و سرگرمیِ جالبی را برای افراد به وجود آوردند.
اگر به تازگی به این اپلیکیشن آشنا شده اید، احتمالا با اصطلاحات این فضا غریب هستید؛ یکی از مفاهیم رایج در این برنامه پیج است. در واقع پیج همان صفحه هر کاربر در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. یعنی شما با ساختن حساب کاربری پیجی را ایجاد می کنید؛ بدین معنا که هر فرد پیج خاص خود را دارد. هر پیج مجموعهای تنظیمات داشته که فرد میتواند آن را به یک پیج شخصی، پیج سرگرمی جهت ارائه اطلاعات یا پیجی جهت ایجاد کسب و کار تبدیل کند. بنابراین پیج شامل هر صفحه حساب کاربری اینستاگرام میشود که کاربریِ مختلفی برای هر فرد دارد.
اینستاگرام قابلیتهای مختلفی دارد که مهم ترینِ آن ها پست، استوری و IGTV می باشد. پست به آپلود عکس یا ویدیو در صفحه اصلی یک پیج گفته میشود. استوری یکی دیگر از قابلیت هایی است که اینستاگرام برای کاربران خود در نظر گرفته و مورد استقبال شدید آن ها قرار گرفته است. استوری از جمله قابلیتهایی بود که نخستین بار توسط اینستاگرام ارائه شد و به اندازه ای توجه ها را به خود جلب کرد که بعدا در شبکه های اجتماعی دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی بعدی IGTV نام دارد که در حقیقت اینستاگرام آن را برای محتواهای طولانی ویدئویی در نظر گرفته و افراد در صورت نیاز می توانند از آن استفاده کنند. گفتنی است که این ویژگی استقبال زیادی نشد! حالت پست ساده تنها یک ویدئو 1 دقیقهای را شامل می شود اما در حالت IGTV این امکان برایتان فراهم است که ویدئو چندین دقیقهای به اشتراک بگذارید. بیشتر قابلیتهای اینستاگرام کاربردی و مفید هستند، تمامی این ویژگیها به مرور زمان وارد اینستاگرام شده و در یک زمان مشخص شاهد آن ها نبودیم.
اینستاگرام در چند سال گذشته قابلیتها و تغییرات قابل قبولی در اپلیکیشن و نسخه وب خود ایجاد کرده که موجب تجربه کاربری بهتر شده است. از جمله بهبود سایز نسخه اندروید، سرعت بخشیدن رابط کاربری و بهبود رابط کاربری. این شبکه اجتماعی همیشه سعی داشته تا بهترین تجربه کاربری توسط کاربرانش احساس شود و مشکلات را به حداقل برساند. بنابراین میتوان هرازگاهی شاهد تغییرات کوچک اما موثری بود که قطعا از نگاه مخاطبین اینستاگرام جذاب تلقی میشود.
همانطور که میدانید اینستاگرام در ایران طرفداران بی شماری دارد و حتی به یک منبع کسب و کار برای میلیونها ایرانی تبدیل شده است. طبق آخرین آمار بدست آمده این شبکه اجتماعی بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی دارد که نشان می دهد هموطنانمان به محتواهای بصری علاقه ویژه ای دارند و آن را ترجیح می دهند.
البته این آمار هراز چندگاهی باید بروزرسانی شود زیرا هر روز برتعداد کاربران ایرانی این اپ افزوده شده و یک آمار ثابت نباید برای آن در نظر گرفت. به طور کلی ایرانیان اینستاگرام را یک اپ سرگرم کننده که در کنار آن اطلاعاتی هم ارائه میدهد میدانند، ناگفته نماند زمینه سازی برای را اندازی کسب و کارهای اینترنتی هم در میزان بالا رفتن این آمار بی تاثیر نبوده است.